درب و پانل سردخانه چیست و چه کاربردی دارد؟


برای نگهداری مواد خوراکی فاسد شدنی، لبنیات، میوه‌ها و برخی اقلام دارویی که نیاز به نگهداری در دماهای پایین دارند از سردخانه استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سردخانه که در طراحی سردخانه‌ها به آن پرداخته می شود و اهمیت زیادی دارد، درب سردخانه است که تاثیر مستقیم در مصرف انرژی خواهد داشت.

انواع درب سردخانه

درب سردخانه بر اساس کاربردی که می‌تواند داشته باشد به سه دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

درب سردخانه لولایی

ساده‌ترین طراحی درب سردخانه مربوط به این شکل از درب‌ها است. این درب‌ها دارای لولا در یک طرف هستند که درب حول محور لولا باز و بسته می‌شود. این درب‌ها قیمت پایینی دارند اما اتلاف انرژی در این شکل از درب‌های سردخانه‌ای زیاد است. بنابراین استفاده از آنها در سردخانه‌هایی که رفت و  آمد کمی دارند مناسب است. از نظر ابعادی این نوع درب‌ها با محدودیت ساخت مواجه هستند.

درب سردخانه کشویی

درب کشویی سردخانه با نام درب ریلی نیز شناخته می‌شود. مکانیسم عملکرد آن به صورت حرکت روی یک ریل در خط مستقیم است. در این مدل درب‌ها تبادل حرارت کمی صورت می‌گیرد بنابراین اتلاف انرژی در آنها کمتر است. این نوع درب‌ها برای سردخانه‌های پر رفت و آمد مناسب هستند و امکان ساخت و طراحی در انواع سایز و ابعاد دارند.

درب سردخانه کنترل اتمسفر

برای محصولاتی که در زمان نگهداری در سردخانه به اکسیژن کمتری نیاز دارند، درب سردخانه‌ای به گونه‌ای طراحی می‌شود که بتوان میزان اکسیژن درون سردخانه را در حد مطلوبی نگه داشت. این درب‌های اتمسفری از ورود جریان هوا به داخل سردخانه جلوگیری می‌کنند.

درب و پانل سردخانه

درب و پانل سردخانه

پانل سردخانه چه کارایی دارد؟

پانل یک نوع مصالح ساختمانی است که از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌شود. پانل سردخانه ای دارای یک عایق پلی‌اورتان است که ضمن ایجاد عایق حرارتی، باعث استحکام ساختاری و مقاومت به سایش در این نوع درب‌ها می‌شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *