ساندویچ پانل سقفی چیست؟


ساندویچ پانل، جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی از قبیل آجر و سیمان در کاربرد برای ساخت دیوار و سقف ساختمان‌ها است. ساندویچ پانل از چند لایه تشکیل شده است که هر یک دارای خواص فیزیکی و مکانیکی هستند. ساندویچ پانل ‌ها به طور کلی در دو دسته، جای می‌گیرند. ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری که هر یک دارای کاربردهایی ویژه هستند. در ادامه به توضیح مختصر پیرامون ساندویچ پانل سقفی می‌پردازیم.

ساندویچ پانل سقفی

کاربرد این  ساندویچ پانل ‌های سقفی مزایای زیادی نسبت به مصالح قدیمی دارد. از جمله مزایای کاربرد ساندویچ پانل سقفی به جای مصالح سنگین گذشته، سبک وزن بودن این ساندویچ‌ها است.

این پانل‌ها به راحتی نصب می‌شوند و قیمت مناسبی هم دارند لذا هزینه‌های ساخت و ساز را پایین می‌آورند. با کاربرد این ساندویچ پانل‌ها در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود. هوای گرم محیط همیشه به سمت بالای ساختمان حرکت می‌کند.

بنابراین انتخاب یک عایق مناسب و استاندارد برای سقف، از هدر رفت انرژی گرمایشی جلوگیری می‌کند. این ساندویچ‌ها عایق مناسبی برای صدا و صوت نیز هستند.

اهمیت استفاده از ساندویچ پانل سقفی

ساختمان ساندویچ پانل سقفی به دلیل وجود عوامل محیطی داخلی و خارجی، از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که با عوامل مختلفی از قبیل نور خورشید، رطوبت، سر و صدا، باران و برف و سایر ویژگی‌های جوی مواجه است.

این پانل از دو لایه ورق نازک و سبک وزن از جنس آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه و… ، تشکیل شده و لایه‌ای در میان آن جای گرفته است که می‌تواند از جنس پلی اورتان، پلی استایرن و فوم باشد.

از جمله عوامل موثر بر انتخاب نوع پانل سقفی می‌توان مواد تشکیل دهنده لایه میانی ورقه‌های فلزی آن را نام برد که معمولا متناسب با محل مورد استفاده، تولید می‌شود.

ساندویچ پانل سقفی در برابر زنگ زدگی مقاوم است و در برابر خوردگی استحکام خوبی دارد. هم‌چنین در برابر رشد علف‌های هرز و قارچ نیز مقاومت می‌کند. با توجه به کیفیت قابل قبولی که دارد هزینه آن، به صرفه و مناسب است.

ورق انواع ساندویچ پانل سقفی

ورق انواع ساندویچ پانل سقفی با توجه به محل قرار گیری سقف در یک ساختمان باید از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و رطوبت برخوردار باشد.
این ورق های مورد استفاده در ساندویچ پانل سقفی از جنس فولاد هستند، البته برای مقاوم شدن در برابر خوردگی آن ها را با مواد دیگر ترکیب می کنند. فولاد را با آلومینیوم و روی پوشش داده و ورق آلوزینک را بوجود می آورند.

در ساندویچ پانل سقفی از ورق فلاشینگ، شادولاین و ورق دامپا و آبرو نیز استفاده می شود؛ اما بیشترین کاربرد را این بین، ورق گالوانیزه دارد.
این ورق به جز مقاومت بسیار خوبی که دارد دارای طرح و رنگ های متنوع و جذابی نیز میباشد و درنتیجه قدرت انتخاب مشتریان را بالا خواهد برد.
دیگر مزیت خاص ورق گالوانیزه نوع مقاومت آن در برابر خوردگی می باشد، به این صورت که در روش گالوانیزاسیون بر خلاف سایر روش ها، اگر حتی لایه محافظ دچار خراش شود باز هم مقاومت در برابر خوردگی باقی می ماند.

فوم داخلی ساندویچ پانل سقفی نیز به اندازه ورق به کار رفته در ساختار آن از اهمیت برخوردار است.
این فوم عایق از جنس پلی استایرن، پلی یورتان، پشم سنگ و پشم شیشه خواهد بود. استفاده از این فوم ها در انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری، محصولاتی مقاوم در برابر حرارت و حریق می دهد.
در این بین ساندویچ پانل پلی یورتان مقاومت نسبتا خوبی در بین سایر ساندویچ پانل ها دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *